Maso jako zdroj bílkovin – které je vhodné a jakému se raději vyhnout

Maso jako zdroj bílkovin – které je vhodné a jakému se raději vyhnout

                Proteiny neboli bílkoviny jsou tzv. makroživiny – tedy jedny z nejdůležitějších složek potravy. V lidském těle hrají nezastupitelnou roli. Jsou základními stavebními jednotkami buněk, především svalových. Trvá dlouho, než je organismus stráví, díky čemuž zpomalují metabolismus a oddalují tak pocit hladu. Strava bohatá na bílkoviny tak výrazným způsobem zlepšuje celkový fyzický stav člověka.
maso v řeznictví
                Pokud nejste přímo kulturista či sportovec oddávající se náročnému tréninkovému zatížení, bohatě vám postačí jejich přísun v podobě stravy. Jestliže se věnujete sportu silovému, doporučujeme ještě k denní porci proteinů ze stravy zařadit jejich suplementaci v podobě proteinových nápojů.
Zdrojů je mnoho. Nejlepším z nich je ale maso. Nicméně existují masa či výrobky z nich, které jsou vhodnější než jiné. Mezi nejkvalitnější můžeme zařadit:
kus hovězího

1.       Drůbež – především prsíčka kuřecí a krůtí jsou pravděpodobně nejvhodnější, jelikož obsahují 23 gramům bílkovin ve 100 g masa a zároveň jen minimum tuku. Další části, například stehna, jsou již tučnější. Nicméně pokud nejste přímo v redukční dietě, můžete si je s klidem dopřát.
2.       Hovězí – získává svou typickou červenou barvu díky vysokému obsahu železa. To podporuje krvetvorbu.
3.       Ryby – obecně jsou lepší mořské (obsahují jód, méně tuku) než sladkovodní ryby. Nicméně sladkovodní druhy, které považujeme za dietní, jsou například okoun, pstruh, siven či candát a štika. Ryby obsahují navíc tzv. omega mastné kyseliny, které tělo neumí vytvořit samo.
4.       Králičí – nízkotučné maso, které je velmi vhodným zdrojem. Mnohé odrazuje jeho slabá chuť.
uzená šunka
Vyhnout byste se měli následujícím masným výrobkům (většinou obsahují více tuků, solí a chemických látek):
1.       Vepřové – velice tučné maso. Pokud na něj ale máte chuť, sáhněte po libových částech – panence či kotletách.
2.       Uzeniny – krom kvalitní šunky (dušené) je z jídelníčku zkuste vynechat. Obsahují spoustu solí, konzervantů a dalších chemikálií, které neblaze ovlivňují metabolismus a zdraví.
 

Ohodnoťte příspěvek